Енергетичний дайджест: червень 2021

Важливі події на ринку енергетики

Головне:

1. 15.06.2021 року прийнято за основу Проєкт Закону України (№3508-д) «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу»

Законопроектом пропонується визначити організаційні та економічні заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу і поширюється на відносини із врегулювання заборгованості за спожитий природний газ, послуги його розподілу та транспортування. Проєктом Закону передбачається встановити порядок участі суб’єктів ринку природного газу у процедурі врегулювання заборгованості за природний газ та послуги з його транспортування, а також на законодавчому рівні закріпити шляхи та механізми врегулювання такої заборгованості, а саме:

— проведення взаєморозрахунків із залученням коштів державного бюджету;

— реструктуризації залишку непогашеної заборгованості на визначених законом умовах;Читайте нас в соцмережах.Підпишіться, щоб бути в курсі усіх бізнес-новин.

— списання пені, штрафних та фінансових санкцій, нарахованих на заборгованість, що підлягає урегулюванню згідно закону за умови погашення тіла боргу.

Законопроєктом з метою врегулювання заборгованості пропонується внести низку уточнюючих змін до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії», спрямовані на удосконалення, актуалізацію та підвищення ефективності використання встановлених механізмів урегулювання боргів підприємств теплоенергетики за природний газ.

Законопроектом з метою реалізації умов та механізмів урегулювання заборгованості згідно із Законами України №3508-д та «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» у виконавчих процедурах передбачено низку уточнюючих змін до статей 27, 34, 35, 39, 59 Закону України «Про виконавче провадження».

Важливе:

1. Міністерство енергетики України приєдналось до Європейського альянсу з чистого водню.

17.06.2021 року було поінформовано, що Міненерго, у зв’язку із участю в Альянсі, братиме участь у профільних заходах організації та отримувати найбільш актуальну інформацію про розвиток водневої енергетики у країнах ЄС.

«Європейська Комісія визначила Україну одним з пріоритетних партнерів у майбутній водневій економіці Євросоюзу. Тому членство в Європейському альянсі з чистого водню допоможе активізувати нашу роботу з пошуку потенційних партнерів для втілення проектів з виробництва, транспортування, накопичення та споживання водню. Для нас важливо проводити консультації із широким колом країн та компаній, які розвивають водневу енергетику. Європейський альянс з чистого водню об’єднує національні та місцеві органи влади, громадянське суспільство, бізнес та інші зацікавлені сторони для реалізації нової європейської водневої стратегії. Зокрема, йдеться про обговорення інвестицій у інфраструктуру водневої економіки по всій Європі, обсяг яких може сягнути 430 млрд євро до 2030 р.

Судова практика:

1. 10.06.2021 року ВС у складі колегії суддів КГС у справі № 913/561/20 акцентував увагу на співвідношення споживання природного газу із наданням послуг розподілу природного газу.

Верховний Суд дійшов висновку, що можливість споживання такого енергетичного ресурсу, як природний газ напряму залежить від надання послуг з розподілу природного газу оператором ГРМ, який є суб`єктом господарювання, що на підставі ліцензії здійснює свою діяльність, суть якої полягає зокрема і в забезпеченні можливості споживання/використання природного газу споживачем.

Здійснивши аналіз умов Типового договору розподілу природного газу між сторонами у справі, Верховний Суд дійшов висновку про те, що умовами договору передбачена залежність виконання цього договору (розподілу природного газу) від існування договору постачання природного газу, що вказує на їх взаємопов`язаність та взаємозалежність. Відтак споживання енергетичних ресурсів (природного газу) споживачем неможливе без укладення договору про розподіл природного газу.

2. 09.06.2021 року ВС у складі колегії суддів КГС у справі № 911/1492/20 вказав на особливості настання відповідальності за порушення грошового зобов’язання з оплати вартості поставленого газу

Правовідносини щодо проведення розрахунків між сторонами (стосовно розміру пільг та субсидій, отриманих населенням на відповідній території діяльності споживача) зазнають імперативного регулюючого впливу держави, яка приймає законодавчі акти щодо виділення відповідних субвенцій на фінансування пільг і субсидій; соціального захисту відповідних категорій громадян та їх гарантій.

Таким чином, незалежно від того, що правовідносини між сторонами виникли на підставі господарського договору, грошові зобов`язання між сторонами договору в частині, яку держава компенсуватиме за рахунок коштів державного бюджету, регулюються відповідними нормами законодавства, а сторони, підписавши спільні протокольні рішення, погодилися з тим, що між ними встановлюється інший (не той, що був передбачений у договорі) порядок розрахунків.

Верховний Суд вказав, що у разі здійснення теплопостачальною організацією розрахунків за отриманий у гарантованого постачальника природний газ за рахунок субвенцій з державного бюджету на підставі спільних протокольних рішень, підписаних між постачальником, споживачем природного газу та іншими учасниками розрахунків з боку держави, застосування до відповідача-споживача відповідальності за порушення грошового зобов`язання з оплати вартості поставленого газу в порядку частини другої статті 625 ЦК України у вигляді 3% річних та інфляційних втрат є можливим у випадку, якщо відповідач здійснив оплату отриманих ним з державного бюджету коштів поза межами порядку і строків, визначених спільними протокольними рішеннями.