Як перевірити, чи сплачує роботодавець за вас страхові внески

У Мінекономіки роз’яснили, як працівнику самостійно перевірити чи сплачує роботодавець за нього страхові внески.

Одним з поширених порушень законодавства про працю є прийняття працівника на роботу без офіційного оформлення трудових відносин. При цьому, запис в трудовій книжці не є підставою для автоматичного зарахування даного періоду трудової діяльності до страхового стажу, який враховуватиметься при нарахуванні пенсії, а також при наданні допомоги по тимчасовій втраті працездатності, безробіттю тощо.

Відповідно до статті 1 Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» страховий стаж — період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов’язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.

Таким чином, до пенсії зараховується лише той період, за який були сплачені страхові внески.

Як же працівнику перевірити, чи сплачує роботодавець страхові внески і чи буде цей період трудової діяльності зарахований до страхового стажу?

В контексті прийняття Верховною Радою України 5 лютого цього року Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі (№ 3623) Мінекономіки інформуємо про таке.

На сьогодні успішно функціонує портал Пенсійного фонду , в якому можна отримати інформацію про трудову діяльність, наявний страховий стаж, суми внесків сплачених до ПФУ та розмір заробітної плати, а також подати заявку на отримання пенсії (при досягненні відповідного віку та страхового стажу), та одержати витяг з Реєстру застрахованих осіб. Портал доступний цілодобово, і знаходиться за посиланням.

Крім того, ПФ розробив відповідний додаток який можна встановити на смартфон чи планшет, що працюють на системі Android та IOS, що теж дає доступ до Порталу.

Існують наступні способи авторизації/реєстрації на порталі:

— за електронним цифровим підписом (ЕЦП), який можна отримати в державній податковій службі або будь якому іншому акредитованому центрі сертифікації ключів, а також в сервісі Приват 24 від Приватбанку та деяких інших банках;

— за логіном та паролем, які можна отримати у відділенні ПФ, взявши з собою паспорт, ідентифікаційний код та заповнивши відповідну заяву. Після заповнення заяви, громадянин отримує Реєстраційний код (код заяви). Цей код необхідний для реєстрації на Порталі. Тобто, його потрібно зберігати в таємниці до моменту закінчення реєстрації. Завершити реєстрацію можна в будь-який момент, зайшовши на Портал в мережі Інтернет;

— шляхом ідентифікації в сервісі ID GOV UA, який включає в себе ідентифікацію за ЕЦП, за мобільним телефоном (Mobile ID) або шляхом банківської ідентифікації в одному з 27 банків України (Bank ID).

Портал надає електронні послуги кожній особі індивідуально та працює з дотриманням вимог до захисту інформації.

Один з сервісів який працює на порталі, є сервіс «Електронна трудова книжка», який дає змогу переглянути відомості про трудову діяльність за даними звітних відомостей роботодавця. Також міститься інформація про сплачені страхові внески з 2000 року (в окремих випадках з 1998).

Крім того, на Порталі можна налаштувати безкоштовний сервіс СМС-інформування, який дозволить щомісячно безкоштовно отримувати короткі повідомлення для застрахованих осіб про зарахування/незарахування єдиного соціального внеску підприємством, на якому він працює, інформацію про «зароблений» особистий страховий стаж. Дані будуть надсилатись у вигляді СМС на мобільний телефон та/або у вигляді електронного листа на e-mail. Підключити даний сервіс також можна у відділенні ПФУ.

У випадку відсутності доступу до інтернету, працівник також може звернутись за отриманням витягу з Реєстру застрахованих осіб до відділення ПФ, взявши з собою паспорт та ідентифікаційний код.